Trapper

Tre-Steg tilbyr bygging av trapper for all slags terreng. Som et alternativ til steintrapper leverer vi tretrapper bygd i MøreRoyal®  som har klare fordeler både sikkerhetsmessig, bruksmessig og miljømessig.

Trappene tilpasses de forskjellige helningsgradene på fjell- og dalsider og følger de riktige trappeformlene for inntrinn og opptrinn slik at de blir gode å gå i og gir riktig belastning.

Etter nøye uttesting og forsøk med pilotmodeller har vi kommet fram til at 50 x 200 m.m. skurlast i alle deler av trappene (vanger, håndlister, stolper og trinn) er det beste.

Beslag for innfesting av trinnene er spesiallagde og varmegalvanisert.

Vi legger også stor vekt på sikre trappene for snøtrykk med gode stolpesko samt barduner og ekstra sideavstivning i tre ved behov.

Planlegging

Bygging i naturen krever god planlegging. Områdene må nøye gjennomgås for å finne optimale traseer, lengder og helningsgrader, samt hvor eventuelle rasteplasser skal være. Deretter settes dataene sammen slik at hele trappa kan ‘tegnes ut’ og deretter deles opp i moduler med riktige helningsgrader og lengder.

Helikoptertransport

I og med at trappene bygges i ulendt og nærmest uframkommelig terreng, fjellsider og dalsider er man avhengig av helikopter for å frakte trelast, moduler, verktøy etc. inn til traseene. Vi har utviklet gode rutiner for planlegging og logistikk sammen med Midtnorsk Helikopterservice slik at vi så effektivt og kostnadsrasjonelt som mulig får fraktet alt som arbeiderne trenger for å montere i terrenget.

Produksjon/Bygging

Byggingen av tretrappene foregår som regel ved at man prefabrikkerer trappemoduler i henhold til de beregnede lengder og helningsgrader.

Disse fraktes ut i terrenget i riktig rekkefølge og monteres deretter sammen og fast i fjell/terreng. Tilpasninger og rasteplasser gjøres fortløpende av arbeiderne på plassen. Vi samarbeider med et norskregistrert selskap fra Litauen for bygging og montering. De har opparbeidet seg sterk kompetanse på utfordrende oppgaver, særlig i bratt og ulendt terreng.

Disse fraktes ut i terrenget i riktig rekkefølge og monteres deretter sammen og fast i fjell/terreng. Tilpasninger og rasteplasser gjøres fortløpende av arbeiderne på plassen. Vi samarbeider med et norskregistrert selskap fra Litauen for bygging og montering. De har opparbeidet seg sterk kompetanse på utfordrende oppgaver, særlig i bratt og ulendt terreng.